استراتژیست یا یک مدیر ساده!؟

استراتژیست

شاید بزرگترین استراتژیست در تمام دوران، نه یک مدیر کسب و کار یا یک کارآفرین، بلکه یک ژنرال جنگی بوده است، هلموت فون مولتکه، رئیس کل نیروهای پروس و آلمان از سال 1858 تا 1888، که توانست با استراتژی های موفق خود و کسب پیروزی های پی در پی، یک امپراطوری قدرتمند در آلمان ایجاد کند.

دو ویژگی مهم وی را به یک استراتژیست برتر

  1. توانایی درک اهمیت وقایع، به دور از تعصبات، نگرش ها و نظرات فردی خود
  2. توانایی تصمیم گیری سریع و انجام اقدامات لازم، بدون ترس از خطرات ادراک شده

این دو ویژگی در واقع مکمل یکدیگرند و البته در مورد مدیران کسب و کارها نیز صدق می کند.

مثال جک ولش، مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک

فرض کنید در یک سازمان، یکی از سهامداران اصلی به هر دلیلی رویای جدایی از سازمان را در سر دارد و به دنبال ایجاد یک کسب و کار دیگر در یک صنعت مجزا بوده و یا اصلا تمایل به خروج از کشور دارد که دائما با روش های مختلفی نظر خود را اعلام داشته و به طرق مختلف این مساله را به سایر سهامداران گوشزد می نماید. از طرف دیگر، سازمان در یک مرحله حساس از توسعه ای بزرگ قرار دارد که خروج این سهامدار می تواند چه از نظر مالی و نقدینگی و چه از حیث تصمیم گیری هیات مدیره، بحران های بزرگی برای سازمان تحمیل نماید.

روش های اجرای استراتژی و طراحی سازمان 

در این مثال، رفتارهای سهامدار اعم از اعلام شفاهی و کتبی به سایر سهامداران، و همچنین اعلام غیرمستقیم شامل عدم حضور در جلسات مهم و غیره، یک روند محسوب می شود و صرفا سلسله اتفاقاتی که در سازمان رخ می دهد به شمار می آید. حال اگر، سایر سهامداران این مساله را جدی تلقی نموده و با روش های مخلتف اقدام به ارائه راهکار نموده و یا چاره ای بیاندیشند، در اثر یک تفکر استراتژیک توانسته اند با مساله کنار آمده و از بروز یک بحران جدی برای سازمان جلوگیری نموده و یا آن را مدیریت نمایند. اما اگر آن ها به جای داشتن یک تفکر روندمحور و استراتژیک، تصمیماتی غیر همسو با این مساله اخذ نمایند، می توانند به راحتی سازمان را تا مرز انحلال ببرند. عملکرد تفکر استراتژیک همانند مثالی که مطرح شد، می تواند همین اندازه ناملموس، و همین اندازه مهم باشد.

استراتژیست

این مثال به خوبی بیانگر اهمیت بالای استراتژی و تفکر استراتژیک در مدیران ارشد سازمان هاست. اما سوال اصلی اینجاست که تفاوت یک مدیر ساده با یک مدیر استراتژیست چیست؟

ویژگی های اصلی یک مدیر استراتژیست چیست؟

یک مدیر استراتژیست باید بداند که در رقابت آیا از مزیت رقابتی برخوردار است یا نه؟! یکی از تعاریف استراتژی طبق نظر مولتکه، ژنرال آلمانی، “تکامل یک ایده اصلی بر حسب تغییرات مستمر شرایط پیرامون” است، و استراتژیست به کسی گفته می شود که بتواند از عهده انجام این کار به خوبی بر آید.

در این میان، یکی از مسائل حائز اهمیت، مستقیم یا غیرمستقیم بودن اثرات استراتژی است. معمولا اثرات غیر مستقیم یک استراتژی، حاصل یک ذهن خلاق است که موفقیت نهایی را به کمک اقداماتی فارغ از منابع فیزیکی و مالی رقم می زند، مانند فرانس فولکل، مدیر شرکت فولکل، تولید کننده اسکی، که عقیده دارد سریعترین اسکی را شخصی می سازد که با بیشترین حوصله این کار را انجام می دهد. این تفکر، به تنهایی منجر به تولید یکی از بهترین و سریعترین اسکی های اروپا در یک کارگاه ساده شد و قهرمانان مختلفی با استفاده از اسکی فولکل توانستند قهرمان مسابقات جهانی آلپاین شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه + 1 =