_

استراتژی و طراحی سازمان

اهداف بدون استراتژی توهم و آرزویی بیش نیستند. اما تدوین یک استراتژی جامع و کامل نیازمند اطلاعات و دانش تخصصی بالایی است. متخصصان استراتژیست ما با تکیه بر تجربه و مطلاعات علمی و سوابق اجرایی درخشان خود، پس از ارزیابی دقیق سازمان با متدهای Deep Analysis و درک عمیق از نقاط قوت و ضعف درونی و همچنین مطالعه عمیق محیط کلان پیرامون، استراتژی مناسب سازمان را برای تحقق اهداف تدوین نموده و برنامه اجرایی آن را نیز ارائه می‎دهند.

radin-logo
radin-logo
 

+

+

+

_

-تاثیر مشاوره استراتژی و طراحی سازمان بر پیشرفت سازمان

  1. تعیین و توسعه استراتژی: مشاوره در زمینه استراتژیک می‌تواند به سازمان کمک کند تا استراتژی‌های مناسبی را تعیین و توسعه دهد. استراتژی‌های صحیح و هدفمند می‌توانند به جلب و نگه‌داری مشتریان، دستیابی به مزایای رقابتی، و تحقق اهداف سازمان کمک کنند.
  2. تطابق سازمان با محیط: مشاوره در زمینه استراتژی می‌تواند به سازمان کمک کند تا بهترین راهبردها را برای تطبیق با محیط خارجی تعیین کند. این تطابق می‌تواند به سازمان کمک کند تا در مقابل تغییرات محیطی پاسخگو باشد و از فرصت‌ها بهره‌مند شود.

  3. طراحی سازمانی بهینه: مشاوره در زمینه طراحی سازمانی می‌تواند بهبودهای مهمی در ساختار و فرآیندهای سازمان ایجاد کند. طراحی سازمانی بهینه می‌تواند به کاهش سلسله مراتب ناکارآمد، افزایش انعطاف‌پذیری، و افزایش بهره‌وری کمک کند.

  4. توسعه منابع انسانی: مشاوره در زمینه طراحی سازمانی و استراتژی می‌تواند به بهبود مدیریت منابع انسانی کمک کند. این امر شامل توسعه مهارت‌ها، افزایش مشارکت کارکنان، و ارتقاء سطح رضایت و انگیزه آن‌ها می‌شود.

  5. تغییر فرهنگ سازمانی: مشاوره مدیریتی در زمینه استراتژی و طراحی سازمان می‌تواند به تغییرات در فرهنگ سازمانی کمک کند. فرهنگ سازمانی مناسب می‌تواند افراد را برای پذیرش تغییرات و تحولات آماده کند.

  6. ارزیابی عملکرد: مشاوره مدیریتی می‌تواند به ارزیابی عملکرد سازمان کمک کند و اطمینان حاصل کند که استراتژی‌ها و طراحی سازمانی منجر به پیشرفت و بهبود عملکرد در طول زمان شده‌اند.

    1. استراتژی کسب و کار

    شرکت رادین به کسب و کارها کمک می‎کند تا سند استراتژی خود را به درستی و با بررسی تمام جوانب تهیه نمایند. داشتن یک سند استراتژیک کامل و جامع کمک خواهد نمود تا بنگاه اقتصادی به بهترین شکل ممکن ماموریت، چشم انداز و اهداف خود را مشخص نموده و فعالیت های خود را در مسیر رسیدن به آن ها تنظیم نماید. همچنین این موضوع درک شفاف و روشنی به تمام ذینفعان سازمان (سهامداران، مدیران، کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان و غیره) ارائه می نماید تا در این مسیر بصورت یکپارچه و سازمان یافته حرکت نمایند. فرآیند تدوین استراتژی کسب و کار عمدتا فرآیندی زمانبر و پر هزینه است، اما نتایج ارزشمند و درخشان آن سالیان سال برای شرکت ملموس خواهد بود.

    فرآیند تدوین استراتژی کسب و کار عمدتا فرآیندی زمانبر و پر هزینه است، اما نتایج ارزشمند و درخشان آن سالیان سال برای شرکت ملموس خواهد بود.

    2.عارضه یابی 360

    عارضه یابی کسب و کار (Business Diagnosis) عمدتا در کشور ایران با روش‎های ابتدایی مانند پرسشنامه و ارزیابی کیفی مشاوران از طریق مشاهده انجام می‎شود که این مساله به شدت از میزان کیفیت عارضه یابی کاسته و خطاها و نقاط کور بسیاری برای کارفرما ایجاد می‎نماید. شرکت رادین با ترکیب علم داده و آمار با متدهای تجربی، جزء معدود شرکتهایی است که عارضه یابی 360 درجه در کسب و کارها اجرا می نماید. این نوع عارضه یابی در واقع کاملترین و به روزترین روش موجود برای شناسایی مشکلات سازمان ها و کسب و کارهاست و نتایج بسیار درخشان و مهمی برای مدیران ارائه می نماید.

    3. تدوین طرح کسب و کار

    طرح کسب و کار (Business Plan) در واقع سندی است که بصورت جامع و کامل کسب و کار یک سازمان یا یک کارآفرین را توصیف می کند که ویژگی اصلی آن بررسی دقیق محصولات یا خدمات، بازار و مشتریان، رقبا، منابع مادی و غیرمادی آن، تکنولوژی و غیره است. طرح کسب و کار بایستی علاوه بر بیان وضعیت کنونی و نیازها، انتظارات و نتایج مورد انتظار را نیز پیش بینی کرده و کلیه جوانب آن را بسنجد. این طرح کسب و کار ممکن است اهداف مختلفی داشته باشد، اخذ تسهیلات بانکی، جذب سرمایه گذار، بررسی و آنالیز کسب و کار قبل از آغاز جهت کاهش هزینه های اتلافی، راه اندازی کسب و کار در کشورهای دیگر با هدف سرمایه گذاری و یا مهاجرت و غیره. شرکت رادین بر اساس نیاز و اهداف کارفرما، طرح کسب و کار مورد نیاز را مطابق استاندارد مخاطب طرح، از جمله استانداردهای سرمایه گذاران ملی و بین المللی، استانداردهای بانکی کشور و خارجی جهت اعطای تسهیلات، استانداردهای کشورهای خارجی جهت مهاجرت و غیره، تدوین می نماید.

    4. مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی)

    پژوهش امکان سنجی یا طرح توجیهی (Feasible Study Report)، توسط متخصصان کسب و کار با هدف شناسایی، کشف و ارزیابی راه حل های یک پروژه برای جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان انجام می شود. از جمله مثال های انجام مطالعات امکان سنجی می توان به راه اندازی یک واحد تولیدی یا صنعتی جدید، راه اندازی کسب و کار، پروژه های یک دفعه ای (One Time Projects) مانند پروژه های عمرانی و غیره، تصمیم گیری و انتخاب بین گزینه های مختلف سرمایه گذاری اشاره نمود. شرکت رادین مجری پروژه های امکان سنجی اقتصادی در حوزه های مختلف است که علاوه بر اجرای پروژه با محوریت متدهای رایج کشور، با بهره گیری از متدهای پیش بینی و آماری، خطاهای احتمالی را به حداقل می رساند.

    5. طراحی سازمان

    زمانی که یک سازمان طراحی درستی نداشته باشد، حتی با بهترین مدیران و کارکنان، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. طراحی درست یک سازمان موجب ایجاد بهترین تناسب بین استراتژی سازمان و محیط آن شده و افراد، منابع، تکنولوژی و محیط را به بهترین نحو هماهنگ می کند تا اهداف استراتژیک سازمان تحقق یابد. مطالعات مختلف ثابت کرده است که طراحی سازمان دقیق تا 30 برابر توانایی سازمان را در سازگاری با تغییرات، تا 3 برابر در شرایط محیط کاری مناسب، 280% رشد مالی را افزایش می دهد؛ اما متاسفانه کمتر از 15% از سازمان ها دارای طرح سازمان اصولی و صحیح هستند. شرکت مشاوره مدیریت رادین، راهبر قابل اعتماد مدیران در طراحی و یا بازطراحی سازمان کسب و کارها و سازمان هاست.

    6. آنالیز و بازطراحی فرآیند

    پروژه‎های آنالیز فرآیند عمدتا با هدف درک فرآیندهای سازمان، اندازه گیری اثربخشی و کارایی فرآیندها، بهبود سازمان، شناسایی موازی کاری ها و کاهش هزینه، شناسایی گلوگاه ها، ارزیابی ظرفیت کاری و غیره انجام می شود. متدهای مختلفی برای آنالیز فرآیندهای یک سازمان یا کسب و کار وجود دارد و بر اساس هدف، سازمان و ماهیت فعالیت توسط تیم تحلیلگر فرآیند متد مناسب انتخاب می شود. متخصصان استراتژی شرکت مشاوره مدیریت رادین، می توانند خدمات مرتبط با آنالیز و بازطراحی فرآیندهای سازمان ها و کسب و کارها را مطابق با استانداردهای روز دنیا (APQC, ISO و غیره) انجام دهند و نقشه های فرآیندهای فعلی سازمان و همچنین فرآیندهای مطلوب سازمان را در قالب BPMN ارائه نمایند.

    7. استراتژی برندینگ

    استراتژی برند در واقع برنامه ای راهبردی برای توسعه استراتژیک برند یک سازمان در راستای استراتژی های آن است که نهایتا منجر به انتخاب برند و محصولات توسط مصرف کنندگان می شود. شرکتی که بدون داشتن یک استراتژی برند مناسب، هدف برند شدن را در سر دارد، مانند کسی است که بدون داشتن نقشه راه قصد رسیدن به مقصدی نامعلوم دارد. اغلب سازمان ها قبل از تدوین استراتژی برند مناسب، هزینه های گزاف و سرسام آوری صرف تبلیغات و برندینگ می کنند و پس از شکست و عدم حصول نتیجه، عوامل مختلفی را بهانه می نمایند؛ درحالی که تحقیقات نشان داده است عمده ترین علل شکست اقدامات تبلیغاتی و برندینگ، عدم وجود استراتژی برندینگ صحیح است. از جمله خدماتی که شرکت مشاوره مدیریت رادین به سازمان ها، کسب و کارها و حتی مکان ها (Local Branding) ارائه می کند، تدوین استراتژی جامع برندینگ برای برندسازی و مدیریت برند است.

    8. استراتژی بازاریابی

    بازاریابی بعنوان یکی از اصلی ترین واحدهای هر کسب و کاری تلقی می شود. این جمله معروف که "همه چیز بازاریابی است و بازاریابی همه چیز است" اشاره به اهمیت بسیار بالای بازاریابی در بقاء، رشد و موفقیت یک کسب و کار دارد. اما واحد بازاریابی نیز مانند هر بخش دیگر سازمان، اگر نقشه راه مناسبی نداشته باشد، اهداف مشخص و قابل اندازه گیری معین نکرده باشد، شاخص های ارزیابی عملکرد دقیقی تدوین نکرده باشد و نحوه ارتباط اجزاء آن ترسیم نشده باشد، بعید است به نتیجه مطلوبی دست یابد. واحد بازاریابی بعنوان لوکوموتیو سازمان، بایستی نقشه راه استراتژیک و دقیقی داشته باشد تا بتوان سازمان را به هدف و سرمنزل دلخواه برساند. متخصصان و مشاوران خبره رادین، با سالها تجربه در این زمینه، برنامه جامع بازاریابی (استراتژی بازاریابی) مناسب سازمان شما را تدوین نموده و در پیمودن مسیر استراتژیک شما و سازمان شما را همراهی می نمایند.

    9. بهره وری و بهبود مستمر

    بهبود مستمر روش و فرآیندی است موثر برای افزایش بهره وری سازمان با یک شیب رشد ثابت در تمام بخش ها، فرآیندها و محصولات و خدمات آن. پروژه های بهبود مستمر در واقع یک پروژه با یک آغاز و یک پایان نیستند و بصورت چرخه ای مدام تکرار می شوند، بنابراین معمولا تیم مشاوره مدیریت چرخه اول تا سوم (گاها تا پنجم) را در کنار افراد متخصص سازمان راهبری کرده و پس از تبحر تیم داخل سازمان، پروژه توسط پرسنل بصورت مستمر تکرار می گردد. مزیت روش های بهبود مستمر به روش های ناگهانی این است که اولا پذیرش از جانب افراد درگیر فرآیندها بیشتر بوده و حداقل مقاومت در برابر تغییر و اصلاح اتفاق می افتد. همچنین، به دلیل مستمر بودن آن، به مرور تبدیل به ارزش و فرهنگ سازمانی می شود و بصورت پیوسته سازمان را به سمت رشد و بهبود هدایت می نماید.

    10. ادغام و اکتساب

    در برخی موارد دیده می شود که دو کسب و کار مستقل استراتژی ادغام یا اکتساب (Merger & Acquisition) را در پیش می گیرند. این استراتژی عمدتا دارای پیچیدگی بسیار بالا بوده و در صورتی که به درستی مدیریت نشود، می تواند تعارض های بنیادین داخل سازمان ایجاد نموده و حتی موجب ورشکستگی سازمان جدید شود. عمدتا این استراتژی ها توسط تیم بیرونی و بی طرف متخصص در زمینه استراتژی هدایت می شوند و مشاوران مدیریت استراتژیک با تخصص و تجربه خود، تعارضات درون سازمانی را مدیریت کرده و سازمان را در مسیر استراتژیک خود هدایت می کنند. شرکت مشاوره مدیریت رادین از جمله معدود شرکت های مشاوره مدیریت کشور است که در این زمینه بسیار تخصصی و پیچیده نیز، خدمات پیشرفته ای ارائه می نماید و سازمان ها  و کسب و کارها را در مسیر تحقق اهداف خود و اجرای استراتژی ادغام و اکتساب به بهترین نحو ممکن یاری می نماید.